Իրավունքների Պաշտպանություն Առանց Սահմանների ՀԿ

Որոնում
Close this search box.

Դատավորներին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու գործերը ՄԻԵԴ-ում

ՄԻԵԴ-ի Մեծ Պալատն օրերս կարևոր որոշում է հրապարակել; Գործը վերաբերում է դատավորին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու որոշ հիմնահարցերի: Armdaily.am-ի զրուցակիցն է «Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» ՀԿ իրավական հարցերով փորձագետ Հասմիկ Հարությունյանը։

Հասմիկ, մանրամասնեք խնդրեմ, ի՞նչ որոշում է հրապարակել ՄԻԵԴ Մեծ Պալատը և ինչ նշանակություն ունի այն։

-2018 թվականի նոյեմբերի 6-ին Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանի Մեծ Պալատը կարևոր որոշում է կայացրել Պորտուգալիայի դեմ: Գործը վերաբերում է դատավորին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու հիմնահարցերին: Որոշմամբ դատարանը խախտում է ճանաչել Կոնվենցիայի 6.1 հոդվածի ներքո, այն է՝ արդար դատաքննության իրավունք: Դատարանը խախտումը հիմնավորվել է նրանով, որ չի եղել դատավորին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու որոշումը դատական վերանայման առարկա դարձնելու բավարար միջոց և չեն եղել հրապարակային լսումներ:

Ընդհանրապես դատավորներին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու վերաբերյալ ՄԻԵԴում ինչ որոշումներ են եղել։

-Այս հարցի շուրջ Հայաստանի դեմ ունենք դեռևս մեկ կարևոր գործ՝ Սաղաթելյանն ընդդեմ Հայաստանի: Այս գործով դիմումատուն դեռևս 2004թ.-ին հեռացվել է Գեղարքունիքի մարզ իդատարանում դատավորի պաշտոնից, ապա դիմել դատարան` նշելով, որ իրեն ապօրինաբար են հեռացրել աշխատանքից: Նրա հայցը, սակայն, մերժվել էր: ՄԻԵԴ-ի վճռի համաձայն՝ խախտվել էր դիմումատուի՝ Կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածը: Այդ վճռով անդրադարձ է կատարվել այն ժամանակ գոյություն ունեցող Արդարադատության խորհրդի՝ անկախ ու անկողմնակալ ատյան համարվելու հարցին: Դատարանն էական է համարել, որ այն ժամանակ, երբ դիմումատուի գործն ուսումնասիրվել է Արդարադատության խորհրդի կողմից, և այն նախագահել են գործադիր իշխանության ներկայացուցիչները։ Համապատասխանաբար, ուսումնասիրվող ժամանակահատվածում Արդարադատության խորհուրդն առկա կազմով չէր կարող դիտարկվել անկախ և անկողմնակալ դատարան, որը կարող է ապահովել Կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածով սահմանված արդարության պահանջի բավարարումը։ Հետևաբար, դիմումատուն պետք է ունենար Արդարադատության խորհրդի առաջարկով Նախագահի կայացրած որոշման լրացուցիչ վերահսկողության հնարավորություն՝ 6-րդ հոդվածի պահանջներին համապատասխանող դատական մարմնի կողմից: Որոշմամբ ընդունվել է նաև, որ դիմումատուն չի կարողացել ներպետական դատարաններում վիճարկել Արդարադատության խորհրդի առաջարկի հիման վրա ընդունված՝ դատական համակարգում զբաղեցրած պաշտոնից իրեն ազատելու մասին որոշումը, ինչը անընդունելի է: Այս գործով դեպքը տեղի է ունեցել դեռևս 2004 թվականին, ՄԻԵԴ-ը որոշում կայացրել է 2015 թվականին: Այս պահին ՄԻԵԴ-ում Հայաստանի դեմ կա ևս մեկ գործ՝ Մնացականյանն ընդդեմ Հայաստանի, որով կրկին քննարկվում է դատավորին պաշտոնից ազատելու որոշումը դատական կարգով բողոքարկելու հնարավորության բացակայությունը: Դատարանը կրկին հարց է բարձրացրել այն ժամանակ գոյություն ունեցող Արդարադատության խորհրդի՝ դատարանի կարգավիճակ ունենալու վերաբերյալ, ինչպես նաև այն հարցի կապակցությամբ, արդյոք դիմումատուի համար դատարանի հասանելիությունը չունենալու և պաշտոնից ազատման որոշումը բողոքարկելու հնարավորության բացակայությունը չի խախտում Կոնվենցիայով սահմանված արդար դատաքննության իրավունքը: Այս գործով, սակայն, դեռևս որոշում չի կայացվել:

 –Այդ որոշումը մեր երկրում ի՞նչ ազդեցություն է ունեցել։

-Սաղաթելյանն ընդդեմ Հայաստանի դեմ գործով որոշումից հետո փոփոխություններ են եղել օրենսդրության մեջ, մասնավորապես՝ քրեական դատավարության օրենսգրքում: Որոշման մեջ արձանագրված խնդիրները, բնականաբար, պետք է դրվեին նաև ՀՀ Դատական օրենսգրքի փոփոխությունների հիմքում, քանի որ Արդարադատության խորհրդի վերաբերյալ բարձրացված հարցերն ու արձանագրված խնդիրները այսօր էլ արդիական են՝ ինքնակառավարման նոր մարմնի՝ Բարձրագույն դատական խորհրդի պարագայում: Քանի որ ներկայիս օրենսդրական կարգավորումը այնպիսին է, որ թույլ չի տալիս դատավորին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու որոշումը դատական կարգով բողոքարկել: Միակ հնարավոր միջոցը, որը նախատեսվում է Դատական օրենսգրքով, Սահմանադրական դատարան դիմելն է, ինչն անընդունելի է ճանաչվել նաև Վենետիկի հանձնաժողովի կողմից: -Վերադառնանք օրերս կայացված որոշմանը, այն ի՞նչ կփոխի պրակտիկայում։ -ՄԻԵԴ-ի կողմից կայացվող ցանկացած որոշում, առհասարակ, և որոշմամբ արտահայտված դիրքորոշումները պետք է հիմք հանդիսանան համապատասխան փոփոխությունների համար և նպաստեն Կոնվենցիայով երաշխավորված իրավունքները հնարավորինս արդյունավետ պաշտպանելուն: Յուրաքանչյուր դեպքում ցանկացած որոշման հաջորդում է ընդհանուր և անհատական միջոցառումների իրականացումը: Անհատական միջոցառումը ենթադրում է, օրինակ, գործի վերաբացում, աշխատանքի վերականգնում և այլն: Ընդհանուր միջոցառումները նույնպես տարաբնույթ են և ենթադրում են, առաջին հերթին, օրենսդրության ու պրակտիկայի փոփոխություն: Յուրաքանչյուր դեպքով դա կախված է կոնկրետ գործի հանգամանքներից և ճանաչված խախտման բնույթից:

Աղբյուրը՝ www.armdaily.am

INTERESTING POSTS

Ապօրինի ծագում ունեցող գույքի բռնագանձման մասին ՀՀ օրենքով նախատեսված գործառույթներ իրականացնող դատախազների թեկնածությունների ցուցակը համալրելու համար 2024թ. անցկացված բաց մրցույթի դիտարկման արդյունքները․Զեկույց

«Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» հասարակական կազմակերպության կողմից 2024 թվականին իրականացվել