Իրավունքների Պաշտպանություն Առանց Սահմանների ՀԿ

Որոնում
Close this search box.

Դիրքորոշում Արցախից բռնի տեղահանված անձանց՝ Արցախի տարածքում հաշվառումից հանելու վերաբերյալ

«Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» ՀԿ-ն (ԻՊԱՍ) Իրականացնում է
իրավաբանական խորհրդատվություն, որի շրջանակներում արձանագրվել են Արցախից բռնի
տեղահանված անձանց՝ ՀՀ բնակչության պետական ռեգիստրում հաշվառվելիս Արցախի
(Լեռնային Ղարաբաղի) տարածքում (բնակչության ռեգիտրում) հաշվառումից հանելու փաստեր:
«Բնակչության պետական ռեգիստրի մասին» ՀՀ օրենքի համակարգային վերլուծությունը
ցույց է տալիս, որ ՀՀ բնակչության ռեգիստրների վարման աշխատանքները համակարգող`
Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կողմից լիազորված պետական կառավարման
համակարգի մարմինը (ՀՀ ՆԳՆ Միգրացիայի եւ քաղաքացիական ծառայություն) լիազորված է
իրականացնել միայն ՀՀ-ում բնակվող անձանց՝ ըստ բնակության վայրի հաշվառում: Իսկ ինչպես
հաշվառումը, այնպես էլ հաշվառումից հանելը իրականացվում է միայն ՀՀ տարածքում գտնվող
բնակության վայրերից:


Ընդ որում, ըստ նույն օրենքի՝ անձը կարող է ունենալ մշտական բնակության միայն մեկ
վայր: Մշտական բնակության վայր (կացարան) է համարվում այն տարածքը, որտեղ բնակիչն
ունի բնակվելու իրավունք, որը նա համարում եւ հայտարարում է որպես իր կացարան: ՀՀ-ում
մշտական բնակության վայրը (կացարանը) փոխելիս անձը պարտավոր է յոթնօրյա ժամկետում
գրավոր տեղեկացնել այն համայնքի տեղական ռեգիստրին, որտեղ գտնվում է նրա նոր
կացարանը: Բնակիչը կարող է հաշվառվել միայն մեկ կացարանում:


Այսպես, Նույն օրենքի 7-րդ եւ 8-րդ հոդվածների վերլուծությունից երեւում է, որ անձի կողմից
հաշվառման հասցեն փոխելու դիմում ստանալիս կենտրոնական ռեգիստր վարող մարմինն այդ
մասին պաշտոնապես տեղեկացնում է այն համայնքի տեղական ռեգիստր վարող մարմնին,
որտեղ մինչ այդ հաշվառված է եղել դիմողը: Օրենքում բացակայում է որեւէ դրույթ, որը լիազորում է Կառավարության կողմից լիազորված պետական կառավարման համակարգի մարմնին՝ ՀՀ ՆԳՆ Միգրացիայի եւ քաղաքացիական ծառայությանը, ՀՀ տարածքից դուրս գտնվող բնակության վայրերից անձին հաշվառումից հանելու վերաբերյալ: Առկա չէ նաեւ այդ մասին սահմանված ընթացակարգ:


Ավելին, միակ դրույթը, որ կարգավորում է օտարերկրյա պետություններում մշտական
բնակության հասցեների հաշվառման հետ կապված հարցեր, նույն օրենքի 3-րդ հոդվածն է, որի 2-
րդ մասի համաձայն՝ Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիություն ձեռք բերած,
Հայաստանի Հանրապետությունում մշտական բնակության վայր չունեցող եւ մշտապես կամ
առավելապես օտարերկրյա պետությունում բնակվող անձը Հայաստանի Հանրապետության
քաղաքացու անձնագրով փաստաթղթավորվելիս բնակչության պետական ռեգիստրում
հաշվառվում է օտարերկրյա պետությունում իր բնակության վայրի հասցեով:


Իսկ ՀՀ կառավարության 14 հուլիսի 2005 թվականի N 1231-Ն որոշմամբ (բաժին 3)
սահմանվում են բնակչության ռեգիստրում հաշվառումից հանելու դեպքերը, որոնք վերստին
վերաբերում են բացառապես ՀՀ տարածքում գտնվող բնակության վայրերում հաշվառումից
հանելուն:


Վերը նշվածը վերստին ցույց է տալիս հաշվառման եւ հաշվառումից հանելու գործընթացի՝
միայն ՀՀ տարածքում գտնվող բնակության վայրերի/ կացարանների մասով իրականացվելու
հնավորությունը:


Պրակտիկայում լիազոր մարմինը Արցախից բռնի տեղահանված ժամանակավոր
պաշտպանության կարգավիճակ (փախստական) ստացած անձանց՝ ՀՀ բնակչության
պետական ռեգիստրում հաշվառելիս վերջիններիս հանում է ՀՀ տարածքից դուրս՝ Արցախի
(Լեռնային Ղարաբաղի) տարածքում հաշվառումից:

Նույն վարքագիծը չի դրսեւորվում, սակայն, ՀՀ-ում մշտական բնակություն հաստատած այլ
օտարերկրացիների եւ փախստականների նկատմամբ:


Օրինակ՝ թեեւ առանց մուտքի վիզայի ՀՀ-ում գտնվող ՌԴ քաղաքացիները, ովքեր ունեն ՀՀ
հաշվառում, ձեռք են բերում ՀՀ-ում մշտական բնակչի կարգավիճակ /«ՀՀ եւ ՌԴ միջեւ ՌԴ
տարածքում մշտապես բնակվող ՀՀ քաղաքացիների եւ ՀՀ տարածքում մշտապես բնակվող ՌԴ
քաղաքացիների իրավական կարգավիճակի մասին» պայմանագրի դրույթների համաձայն/,
այնուամենայնիվ, վերջիններիս՝ ՌԴ տարածքում ունեցած հաշվառումից հանելու գործընթաց չի
իրականացվում:


Նշված գործելաոճը հաստատել է նաեւ ՆԳՆ միգրացիայի եւ քաղաքացիության ծառայության
անձնագրային վարչությունը ԻՊԱՍ իրականացրած հարցմանն ի պատասխան՝ «18» Հունվարի
2024թ. No 94/ԱՎՎ-01/ԱՎՎ-01/1/06/2816-2024 գրությամբ, մասնավորապես նշելով, որ.
ՌԴ քաղաքացիներին ՀՀ-ում հաշվառելիս հաշվառումը մուտքագրվում է ԲՊՌ պահոց եւ
անձնագրում կատարվում է հաշվառման մասին նշագրում:


ՌԴ-ում հաշվառումից հանելու վերաբերյալ ՌԴ իրավասու մարմիններին տեղեկատվություն
չի տրամադրվում:


Նման պայմաններում ստացվում է ՌԴ քաղաքացուն ՀՀ-ում հաշվառելու նպատակով
վերջինս ՌԴ-ում իր ցանկացած հասցեի հաշվառումից չի հանվում լիազոր մարմնի կողմից: Նման
պայմաններում եթե օտարերկրացիների, ՀՀ-ում փախստականի կարգավիճակ ունեցող այլ
անձանց համար սահմանված չէ ՀՀ-ում հաշվառվելիս այլ երկրի տարածքում վերջինիս
հաշվառման հասցեից հանելուն վերաբերող որեւէ օրինական ընթացակարգ, նույն մոտեցումը
պետք է լինի նաեւ Արցախից բռնի տեղահանված անձանց նկատմամբ:


Հակառակ դեպքում, չարաշահվում են ՀՀ Սահմանադրության 6-րդ հոդվածով սահմանված՝
օրինականության եւ պետական մարմինների՝ միայն այնպիսի գործողություններ կատարելու
սկզբունքը, որոնց համար լիազորված են Սահմանադրությամբ կամ օրենքներով, ինչպես նաեւ
Սահմանադրության 29-րդ հոդվածով սահմանված՝ խտրականության արգելքի սկզբունքը,
ինչպես նաեւ «Վարչարարության հիմունքների եւ վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 4-րդ
հոդվածով սահմանված՝ վարչարարության օրինականության, 7-րդ հոդվածով սահմանված՝
կամայականության արգելքի սկբունքները, քանի որ լիազոր մարմնի կողմից ցուցաբերվում է
տարբերակված մոտեցում նույնական հանգամանքներով դեպքերի նկատմամբ:


Հաշվի առնելով վերոգրյալը՝ հորդորում ենք Ներքին գործերի նախարարությանը.
Դադարեցնել Արցախից բռնի տեղահանված անձանց՝ ՀՀ բնակչության պետական
ռեգիստրում հաշվառելիս ՀՀ տարածքից դուրս՝ Արցախի (Լեռնային Ղարաբաղի)
տարածքում հաշվառումից հանելու՝ օրենքին չհամապատասխանող պրակտիկան:
Ինչպես նաեւ սեփական նախաձեռնությամբ վերացնել մինչեւ այժմ Արցախից բռնի
տեղահանված անձանց՝ ՀՀ բնակչության պետական ռեգիստրում հաշվառելիս Արցախի
(Լեռնային Ղարաբաղի) տարածքում հաշվառումից հանելու վերաբերյալ անձնագրերում
կատարված նշագրումները:

Լուսանկրաը՝ Reuters-ի

INTERESTING POSTS

Ապօրինի ծագում ունեցող գույքի բռնագանձման մասին ՀՀ օրենքով նախատեսված գործառույթներ իրականացնող դատախազների թեկնածությունների ցուցակը համալրելու համար 2024թ. անցկացված բաց մրցույթի դիտարկման արդյունքները․Զեկույց

«Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» հասարակական կազմակերպության կողմից 2024 թվականին իրականացվել