Իրավունքների Պաշտպանություն Առանց Սահմանների ՀԿ

Որոնում
Close this search box.

«Հետհեղափոխական Հայաստան. ոստիկանության բարեփոխումների տեսլականը և օրակարգը» թեմայով քննարկում

2019թ. հոկտեմբերի 22-ին տեղի է ունեցել «Հետհեղափոխական Հայաստան. ոստիկանության բարեփոխումների տեսլականը և օրակարգը» թեմայով քննարկում, որի ընթացքում իր դիտարկումներն է ներկայացրել նաև «Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» ՀԿ նախագահ Հայկուհի Հարությունյանը :

Իր ելույթում Հայկուհի Հարությունյանը նշել է, որ ոստիկանության և առհասարակ իրավապահ մարմինների բարեփոխումների կոնցեպտը առանցքային է ոչ միայն քաղաքականության կամ ծրագրերի բարեփոխումների մակարդակում, այլ  նաև պրակտիկ գործունեության տեսնակյունից ինչպիսին հանդիսացել են 2015թ. 2016թ., 2018թ.-ին արձանագրված մարդու իրավունքների խախտումների խնդրահարույց դեպքերը ինչպես նաև առանձին դեպքեր:

«Ես ևս միանում եմ դրական տրամադրվածությանը այն առումով, որ ոստիկանության բարեփոխումների ծրագիր ունենալը հետհեղափոխական հասարակության կոնտքեստում իսկապես առանցքային է, որպեսզի ինստուտիցիոնալ առումով ամրապնդվի բարեփոխումների տեսլականը, և իսկապես մարդու իրավունքների պաշտպանությունից բխող գործողությունները դառնան վարքագծի միակ դրսևորումը»-ասել է Հայկուհի Հարությունյանը:

Հ. Հարությունյանի համոզմամբ փաստաթղթում՝ մարդու իրավունքների վերաբերյալ բաժնում նշված գործողությունները ընդհանրական են, կոնկրետ չափելի և իրական արդյունքների տեսանելիությունը այդ գործողությունների առումով թույլ է ներկայացված, իսկ միջազգային ստանդարտները, կարծես թե սահմանափակ ձևով են արտահայտված:

«Կցանկանայի տեսնել իրավունքահեն մոտեցումներ ոստիկանության կողմից ներկայացված ռազմավարությունում, այսինքն՝ «ժողովրդավար ոստիկանություն» ասվածը յուրաքանչյուր գործողության մեջ արտահայտված լիներ, և դա ձևավորեր անձի իրավունքի պաշտպանության մշակույթ ոստիկանության ծառայողների կողմից, որտեղ յուրաքանչյուր ոստիկան կհասկանար, որ անձի իրավունքը գերակա է նույնիսկ ամենածայրահեղ իրավիճակներում»-ընդգծել է Հ. Հարությունյանը:

Անդրադառնալով ընդհանուր կառուցվածքային փոփոխություններին՝ Հ. Հարությունյանը նկատել է, որ շեշտվում է ոստիկանության անկախությունը և ապաքաղաքականացումը՝ որպես մնացած գործողությունների արդյունավետ իրականացման երաշխիք, սակայն կրկին առաջարկվում է կառավարման այն մոդելը, որը իշխանությունը կամ լիազորությունները գերկենտրոնացած են մեկ անձի շուրջ: Ցանկալի կլիներ ևս մեկ անգամ քննարկել այս մոդելը ժողովրդավարական կամ քաղաքացիական վերահսկողության ավելի արդյունավետ մեխանիզմներ ներդնելու առումով:

Ինչ վերաբերում է կոնկրետ անձանց իրավունքներին՝ Հ. Հարությունյանը առանձնացրել է մի քանի համակարգային խնդիր.

  • Նախ՝ պետ է շեշտադրել անձի անձնական անձեռնամխելիության և ազատության իրավունքի կարևորությունը: Այպես կոչված բերման ենթարկելու գործողությունը որպես անձի ազատության սահմանափակում եղել է ամենաշատ տարածված և չարաշահված միջոցը թե՛ վարչական վարույթի շրջանակներում, և թե՛ քրեական դատավարության համատեքստում: Այս գործողությունները կամ դրանց մեծ մասը հիմնականում իրականացվել են կոպիտ խախտումներով:
  • Մտահոգիչ է նաև հիմքերի նախատեսումը, որոնցով ոստիկանությունը հնարավորություն է ունենալու անձին ծանուցագրով հրավիրելու ոստիկանության բաժին, եթե ունենա բավարար հիմքեր՝ ենթադրելու, որ անձը տիրապետում է այնպիսի տեղեկությունների, որոնք անհրաժեշտ են ոստիկանությանը իր գործառույթները իրականացնելու համար: «Այս մոտեցումը սահմանափակելու փոխարեն կարծես թե ունենում ենք ոստիկանության համար նոր հնարավորություն՝ իր սեփական ենթադրության հիմքով անձին ոստիկանության բաժին հրավիրելու»:
  • Հ. Հարությունյանի դիտարկմամբ՝ առավելագույն ուշադրություն պետք է դարձնել ծառայողական քննության գործընթացին, և ամբողջությամբ անհրաժեշտ է վերանայել ծառայողական քննության համակարգը: Գործող պրակտիկայի համաձայն՝ ոստիկանության այն բաժինը, որտեղ տեղի են ունենում ենթադրյալ անօրինական գործողություններ անձի նկատմամբ՝ ստանում է նույն ոստիկանության բաժնի աշխատակիցների դեմ ծառայողական քննություն իրականացնելու նյութեր:

Նույնիսկ հեղափոխությունից հետո տեղի ունեցած դեպքերով փաստացի ստացվում է, որ անկախության և արդյունավետ քննության որևէ երաշխիք ո՛չ իրավական, և ո՛չ պրակտիկ մասով առկա է:

Ինչ վերաբերում է անձի իրավունքների պաշտպանությանը, Հ. Հարությունյանը կարևոր է համարում նշել, որ հատուկ միջոցների կիրառման ձևը, հիմքերը չեն համապատասխանում տարբեր միջազգային ստանդարտներին և նույնիսկ տարբեր ենթաօրենսդրական ակտերի միջև առկա են հակասություններ:

Նրա պնդմամբ, շատ ժամանակ այդ հակասություններն են հնարավորություն տվել ոստիկանությանը ունենալ օգտակար հիմքեր և ներկայացնել խուսափողական բացատրություն, թե ինչու է նպատակային առումով ճիշտ եղել հատուկ միջոցների օգտագործումը:

Հ. Հարությունյանը տեղեկացրել է, որ հեղափոխությունից հետո, հաշվի առնելով քաղաքական փոփոխությունները, ակնկալվել է, որ մարդու իրավունքների խախտումների առավել ցայտուն դեպքերով ոստիկանությունը կընդունի կատարված գործողությունների ոչ իրավաչափ լինելու հանգամանքը և ներողություն կխնդրի հանրությունից: Դա կլիներ այն կամքի ընդգծումը, որ իսկապես ոստիկանությունը ունի վարքագծի փոփոխության բարի կամք և այդ կամքի շուրջ ձևավորվելու է հասարակական վստահություն: Ցավոք, մեր սպասումները չարդարացան:

«Հուսամ, որ այս փաստաթղթում նշված գործողությունները ոչ միայն փաստաթղթի վրա են մնալու, այլ իսկապես վարքագծի փոփոխություն և նոր մշակույթի ներդրում է լինելու, որի համար ես իսկապես պատրաստ եմ իմ աջակցությունը ցուցաբերելու և մասնագիտական ներդրումը ունենալու»-ավելացրել է Հ. Հարությունյանը:

Հիշեցնենք, որ քննարկումը կազմակերպվել էր քաղաքացիական հասարակության ավելի քան 60 կազմակերպություններ միավորող «Գործընկերություն հանուն բաց հասարակության» նախաձեռնության կողմից՝ նպատակ ունենալով հանրությանը իրազեկել կարևոր բարեփոխումների մասին և հասարակության առաջարկները փոխանցել քաղաքականություն մշակող պետական կառույցներին։

post

«Հետհեղափոխական Հայաստան. ոստիկանության բարեփոխումների տեսլականը և օրակարգը» թեմայով քննարկում

INTERESTING POSTS

Ապօրինի ծագում ունեցող գույքի բռնագանձման մասին ՀՀ օրենքով նախատեսված գործառույթներ իրականացնող դատախազների թեկնածությունների ցուցակը համալրելու համար 2024թ. անցկացված բաց մրցույթի դիտարկման արդյունքները․Զեկույց

«Իրավունքների պաշտպանություն առանց սահմանների» հասարակական կազմակերպության կողմից 2024 թվականին իրականացվել